ویژه
library_books
event
چهارشنبه، 21 مهر 1400
edit
کد خبر : 350,172

زاخارووا خواستار عذرخواهی روزنامه های انگلیسی از روسیه شد

rate_review
مسکو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه چندین روزنامه انگلیسی خبر جعلی در مورد سرقت فرمول واکسن استرازنکا در ساخت واکسن روسی اسپوتنیک وی را منتشر کرده بودند خواستار عذرخواهی این رسانه ها شد.

descriptionتوضیحات بیشتر

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی روسی رن.تی.وی، ماریا زاخارووا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: روزنامه دیلی میل که خبر جعلی را منتشر کرده بود باصداقت رفتار کرد و بخاطر انتشار خبر جعلی از روسیه عذرخواهی کرد.

وی افزود: اما بنظر می رسد روزنامه انگلیسی «سان» (The Sun) که منبع اولیه انتشار خبر جعلی در مورد واکسن اسپوتنیک وی بود، قصد عذرخواهی ندارد و فقط اصلاحاتی را در متن خبر انجام داده و بخشی از بیانیه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (دست اندرکار تحویل واکسن اسپوتنیک وی به کشورهای دیگر) را به آن افزود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر سرقت فرمول واکسن استرازنکا برای واکسن کرونا را خبر جعلی خواند که کاملا پوچ بود.

زاخارووا در ادامه تصریح کرد که اگر نشریات انگلیسی سان، ایندپندنت، ادینبورگ اونینگ نیوز و چند رسانه دیگر که خبر جعلی در مورد واکسن اسپوتنیک وی منتشر کرده اند هنوز صداقت کاری برمبنای استانداردهای خبرنگاری دارند، از شانس برای حفظ شایستگی و احترام به مخاطبان خود برخودارند و می توانند از تولیدکنندگان واکسن روسی معذرت خواهی کنند.

به گزارش ایرنا از صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه که نهاد متولی تولید واکس اسپوتنیک وی شناخته می شود ادعای رسانه انگلیسی را مبنی بر سرقت فرمول واکسن «آسترازنکا» (AstraZeneca) و استفاده از آن در ساخت «اسپوتنیک وی» را رد کرد و گفت که این ادعا هیچ معنای علمی ندارد چون هم اسپوتنیک وی و هم استرازنکا ار پلتفرمهای متفاوتی استقاده می کنند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز این نشریه انگلیسی را «روزنامه ای بسیار مشهور، اما عمیقاً غیر علمی» خواند و «گنادی اونیشچنکو»، از آکادمی علوم روسیه نیز خواستار اخراج افسران اطلاعاتی انگلیس از روسیه برای از دست دادن شایستگی حرفه ای شد.

روزنامه انگلیسی سان (The Sun) ۱۱ اکتبر ( ۲۰ مهر) روسیه را به سرقت فرمول واکسن کرونا از سازندگان آسترازنکا متهم کرد. این نشریه به ویژه ادعا می کند که «یک جاسوس روسی فرمول واکسن کووید-۱۹ را که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا ساخته شده بود به سرقت برد.»

این نشریه به داده های سرویس های ویژه آمریکایی اشاره می کند که بر اساس آنها «فناوری مورد استفاده در آکسفورد در «اسپوتنیک وی» کپی شده است. سرویس های ویژه، آنطور که سان می نویسد، این موضوع را به دولت انگلیس گزارش داده اند.

سال گذشته نیز جاسوسان انگشتان خود را به سمت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور نشان دادند. آنها می گویند «بیش از ۹۵ درصد» اطمینان دارند که هکرهای روسی تحت حمایت دولت، سازمان های انگلیسی، آمریکایی و کانادایی را برای تهیه واکسن علیه کووید -۱۹ هدف قرار داده اند.

در مورد این اطلاعات، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گزارش داد که یادداشت سان هیچ معنای علمی ندارد و فقط جعلی دیگر است.

«کریل دیمیتریف» مدیرکل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که این خبر یکی دیگر از اخبار جعلی و دروغ آشکار بر اساس منابع ناشناس است. این داستان که توسط روزنامه سان (The Sun) ساخته شده است، توسط مخالفان موفقیت یکی از موثرترین و ایمن ترین واکسن های کووید-۱۹ در جهان تبلیغ می شود و ما چنین حملاتی را بسیار غیراخلاقی می دانیم زیرا تلاش های جهانی واکسیناسیون را تضعیف می کند. آنها همچنین هیچ معنای علمی ندارند، زیرا «اسپوتنیک وی» و آسترازنکا از فرمولهای مختلف استفاده می کنند. »

بر اساس این بیانیه، روزنامه های انگلیسی بار دیگر اخبار جعلی قدیمی در مورد فناوری «سرقت شده» را یادآوری می کنند. «اسپوتنیک وی» بر اساس پلتفرم آدنوویروسی انسان طراحی شده است که هفت سال پیش طراحی شده است و بسیار متفاوت از واکسن آسترازنکا است که بر اساس آدنوویروس شامپانزه ساخته شده است.
این بیانیه افزود: دروغ در رسانه ها تلاش مشارکت جهانی برای مبارزه با کووید 19 را تضعیف می کند.

«گنادی اونیشچنکو» معاون دومای دولتی و عضو آکادمی علوم روسیه هم گفت: تحریریه سان باید تحت معاینه روانشناسی قرار گیرد. به گفته وی، کارکنان اطلاعات انگلیس باید «به دلیل از دست دادن شایستگی حرفه ای» اخراج شوند.

chrome_reader_modeمطالب تکمیلی